Ellinci Kattan Düşen Adamın Hikâyesi

Dönemin İçişleri Bakanı Sarkozy’nin işi espriye vurup, “Bunları elektrik süpürgesiyle süpürmek lazım.” demesi, Fransız toplumunun meseleye bakışının özeti gibidir aslında. Çıkan olayları haber yapmak için gelen muhabir ve kameraman arabadan bile çıkmadan onlara itham edici sorular sorduğunda Vinz’in verdiği cevap da manidardır, “Çekme bizi! Burayı bir hayvanat bahçesi mi sandın!”

Mostar Dergisi Şubat 2017 Beyazperde

Beyazperde – Süleyman Salih Şahin 

“Paris banliyölerinde büyüdüyseniz ya Zidane olursunuz ya da hiç” diyen Pascal Nouma’nın bu sözünün hiç olmakla ilgili kısmının film hali, 1995 yapımı La Haine filmidir. Henüz 28 yaşındayken filmi yazan ve yöneten Mathieu Kassovitz de Paris banliyölerinde yetişmiş bir yönetmendir. Amélie, Münih gibi filmlerdeki oyunculuğundan aşina olduğumuz Kassovitz, genç yaşına rağmen sadece çekildiği dönem için değil, bugün de güncelliğini koruyan güçlü bir film ortaya koyuyor. Türkçe karşılığı “Nefret” olsa da Türkiye’de “Protesto” ismiyle gösterilen La Haine; sert, çarpıcı, içine çeken, duygudan duyguya savuran bir film.

Paris Banliyöleri

Osmanlı sonrası, 130 yıl Fransız sömürgesi olarak kalan Fas, Tunus, Cezayir, Moritanya 1950’lerin sonlarında Fransa’ya karşı verdikleri mücadeleyle birer birer bağımsızlıklarını ilan ederler. Bunlardan sadece Cezayir direkt olarak Fransa yönetiminde, diğerleri ise Fransa “himayesi” altındadır. Bu nedenle Cezayir’in diğerlerine nazaran Fransa üzerindeki etkisi, bağımsızlık süreci daha kanlı olur. Fransa’daki Cezayir göçmeni nüfusu bu sebeple daha fazladır. Bağımsızlık sonrasında bu ülkelerde yaşayan Fransızlar, Cezayir Yahudileri ve bağımsızlık savaşında Fransa’ya destek veren Cezayir Arapları, Fransa’ya göçmek zorunda kalırlar. Bu göçmenler Fransa’ya kaçtıklarında bir Fransız asilzâdesi gibi muamele göreceklerini sanırken durum hiç de bekledikleri gibi olmaz. Dışlanır ve daha çok da Arap olanlara Fransa’da bir aşağılama ifadesi olarak “Kara Ayaklılar” denmeye başlanır. Cezayir’de yaşayan Araplar ise onlara “Hain” ismini takarlar.

Yazının devamı; Mostar Dergisi Şubat 2017 sayısında.